Skolan slut och semestern har börjat

Hej igen allesammans!
Förra veckan på tisdagen så skrev jag mitt senaste inlägg om bl.a. att det var sista veckan i skolan och att jag skulle ha alla examendelarna på en vecka. På tisdagen hade jag min första del som var "Speaking". Det gick okej, inte jätte nöjd, men samtidigt inte missnöjd heller. Hur det gick på fredagen med de andra fyra delarna var dock en annan femma. Utan att gå in på för mycket detaljer så kan jag säga att klagomål till skolan har lämnats in pga störande ljud och oväsen i skrivningssalen, och att min dator som jag skrev tentan på kraschade mitt under skrivningen. Men men, det är inte huvudsaken får man väl tänka. Huvudsaken är att man har gått i en bra klass med trevliga människor och att man har fått uppleva detta fantastiska land!
På torsdagen hade vi en liten avskedsdag på skolan med lite champange och snaks. Hur det än går med resultaten på sluttentorna så fick varje elev alla fall ett bevis från skolan som visar att man har genomgått en cambridgekurs. Certifikatet visar också hur många procent närvaro man hade, och vem hade inte 100%!!! :)
Hur har de här 10 veckorna varit? Ja, jag kan börja med att säga att vi har helt klart haft den skönaste läraren på skolan (personen i mitten på bilden här ovan). Greg heter han, och är, förrutom en bra lärare, också en grym surfare.
Min närmaste vän ser ni också på bilden (personen till höger). Han heter Thomas och är ifrån Schweiz. Han var också min s k speaking partner på speakingdelen av examen.
Under de tio veckorna så har jag hunnit besöka Sydney några gånger, vi har tillsammans med många andra på skolan gått ut vissa kvällarna i Manly för att dansa och ha kul, och efter vissa lektioner har vi tillbringat en hel del tid på stranden om vädret har varit bra.
Jag har också hunnit med att göra en lång vandring från Manly till Spit Bridge som är ca 11 km vandring, klart rekommenderat, om man orkar. Dagen efter det så åkte vi till Wildlife Park och Blue Mountains, vilket var en fantastisk trip.
Men höjdpunkten under dessa tio veckor var utan tvekan Surf Camp. All beskrivning om den helgen finns i ett tidigare inlägg, men jag kan igen säga att det var nog den bästa helgen jag har haft på mycket länge. Ska man åka till Australien så är det här ett måste.
Nu har de tio veckorna gått. Både på fredag och lördags kväll så var vi ute och festade för att vi har gjort klart kursen. På fredagen var vi i Manly, och på Lördagen var vi i Sydney. Jag och mina närmaste vänner hade planerat att ta några dagar denna vecka för att ligga på stranden och softa lite grann, men tyvärr har vädret inte varit så lovande. Ända sen slutet på förra veckan så har det mestadels regn, molnigt och bara mellan 15 och 20 grader på dagarna. Härom dagen så hade Australien sin kallaste dag på 50 år vid den här tiden. Ca 15 grader på dagen och 3 grader på natten, så det var bara att ta fram duntäcket igen när man skulle sova. Vi får hoppas på bättre väder längre fram.
Idag onsdag (7/12) har det dock skett lite grejer. Mitt på dagen så åkte jag och farfar ner till Long Reef för att titta på lite surfbrädor. Det var inte alls tänkt från början att köpa en denna dag...
...men det slutade med att vi iaf kom hem med en sprillans ny surfboard. Är så otroligt sugen på att surfa igen. Har inte surfat sedan Surf Camp-helgen, så det återstår att se om skillsen sitter kvar :). Lite varmare väder bara, så blir det till första bästa strand för att pröva på den nya brädan :)
Senare samma dag så fick jag haka på farfar för att kolla på hans biljardklubb. Det var dock inte vilken biljard som hellst, utan den biljard som de spelar kallas "Carambole". Skillnaden från vanlig biljard är att du bara använder 3 bollar i spelet, och att biljardbordet inte har några hål. Spelet går ut på att man ska träffa två utav bollarna i en stöt. Jag gick en liten match mot farfar, men jag hade inte en suck. Men spelet var riktigt roligt att spela. Fick också några riktigt bra tips av farfar hur man ska kunna skruva bollen i biljard, så den som vill lira biljard mot mig nästa gång kan räkna med en klar förlust.
Vad som planeras längre fram får avvakta ett tag. Just nu sitter jag och väntar på besked om förlängt visum. Det är lite nervöst, för jag fick reda på att den typ av turistvisum jag har kunde man tydligen inte förlänga när man väl var inne i Australien. Men innan jag reste så hade jag varit i kontakt med den australensiska regeringen i frågan om jag kunde förlänga när jag väl var i Australien, och då var svaret ja. Så det återstår att se om det går igenom. Håller tummarna. Om det går igenom, så kommer jag vara här fram tills i mitten på februari ungefär.
Hur det blir med visum, planer och väder kommer i nästa inlägg :)
Fortsättning följer...

Kommentarer
Postat av: Faster Lena

Låter helt galet bra Robin!

Vilken tur att du åkte, sååååå avundsjuk!

Må så gott Kraaaaam

2011-12-07 @ 14:20:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0