Sista veckan i plugget.

Snart har redan 10 tio veckorna gått. Har nämnt det många gånger förrut, men säger det igen, tiden går fort när man har roligt. Nu inne på den tionde veckan så har vi alla delarna i examinationen. På tisdag 29/11 har jag den första delen, Speaking, och sedan på fredag den 2/12 så har jag alla övriga delar som Reading, Writing, Use of English och Listening.
En uppdatering på hur examinationen har gått, kommer till helgen. Wish me luck!

Surf Camp

Kära familj och vänner!
Förra veckan, på onsdagen, så frågade en vän till mig från min klass om jag ville följa med på Surf Camp som skolan annordnat under helgen. I första sekund var jag lite tveksam, men kände att det kanske var dags att ta chansen nu när det är knappt två veckor kvar i skolan. Så samma dag skrev jag upp mig på listan för att försöka mig på surfing under helgen.
Så fredag kväll bar vi av söderut längst kusten på en 3 timmars bilfärd genom Wollongong och Nowra. Vi bodde på en campingplats som heter 'Bendalong' som ligger ca 5 mil utanför Nowra.
Vi kom fram sent på kvällen runt 11 tiden. När vi kom fram fick vi oss en lätt middag innan det var dags att hoppa i säng för att orka upp till morgondagens första surflektion.
När jag vaknade insåg jag att våran campingplats låg som på en halvö där vi hade vattnet kanske 10 meter till vattnet. Halvön låg också som på en klippa som säkert var runt 10-12 meter hög, så vi hade världens utsikt i princip vart man än tittade. Ganska coolt!
Vi invigde dagen med en härlig frukost, och innan vi skulle iväg på vår första surflektion så skulle vi gå ner till stranden för att mata och klappa stingrockor. Trodde inte mina öron när jag hörde det först!
Men jag hörde tydligen rätt. För de som ville så fick man en liten fisk i handen som man viftade med under ytan och så kom stingrockan rakt emot en. När den väl hade fått fisken kunde man passa på att klappa den.
Sjuuuuukt coolt!!!
Dock fick man vara försiktig. Stickrockans svans, eller spjut, är giftig så blir den uppretad så kan den skicka iväg sitt spjut mot dig. Spjutet sätter sig kvar, och stingrockan simmar iväg. Det var precis en sådan här som den berömda krokodiljägaren Steve Irwin dog utav när han fick ett sådant här spjut rakt genom bröstet. Så man var inte så kaxig när man fick höra det.
Klockan började närma sig 10 och det var dags att packa ihop för att bege sig mot stranden. Stranden vi surfade på hette 'Manyana Beach' och låg ca 10 minuter från campingplatsen med bil.
Det här skulle bli otroligt spännande. Jag hade inga större förhoppningar på att jag skulle komma upp ståendes på brädan.
Men tro det eller ej. Jag grejade det!!! Efter två försök så var jag uppe. Den första dagen så var vågorna runt en till en och en halv meter höga, vilket var perfekt att börja på.
Vi var på stranden i drygt 1 och en halv timme innan det var dags att packa ihop för att åka tillbaks till campingen för att äta lunch. Efter lunchen gick vi ner nedanför campingplatsen för att knalla ut på ett litet rev. Här fick vi bland annat prova på färska ostron. Jag hade tidigare provat ostron på ett julbord och jag kom ihåg att jag inte blev direkt imponerad. Jag var skeptiskt till att smaka igen, men tänkte samtidigt att det kanske är goare när de var färska. Jag vill nog säga att det snarare var tvärt om. Bokstavligt talat så smakar det snorlobba med havsvatten. Uuuuhhh!! :(
Efter lunchen åkte vi tillbaka till samma strand för att i princip fortsätta där vi slutade. Vädret var kanon, ca 34°C klarblå himmel och kanonbra vågor.
Nästa dag var det lite molnigare, men det var ändå runt 28°C varmt. Denna dag var vi på samma beach fast mycket längre norrut, och vågorna här var betydligt större. Idag kunde de bli upp mot två meter höga. Jag bad om att få ha samma bräda som jag hade dagen inna för att jag trivdes med den. Men läraren sa: "No mate, this board is now to easy for you". Så istället fick jag en lite tunnare och mindre bräda. Den var betydligt mer ostabil och lite svårare att få fart på i vågorna, men...
...jag lyckades att komma upp iaf. :)
Kände när man väl kom upp på brädan så var denna lite lättare att svänga med. En utav våra surflärare berättade det för mig senare att han gav mig den brädan just utav den anledningen att han såg att jag hade försökt svänga med brädan under gårdagen.
Denna dag var det betydligt svårare pga att det var högre sjö, men samtidigt mycket roligare när man väl kom upp för att vågorna höll mycket längre. Också denna dag så dök delfiner upp ca 20 meter från oss där vi låg och guppade med våra brädor för att försöka hitta en bra våg. Kundet inte ha blivit bättre !!!! :D
Är jag nöjd med dagens prestation? Absolut!!! Mitt mål med den här helgen var att åtmindståne komma upp en gång på brädan.
Klockan började närma sig ett på eftermiddagen och det var dags att bege sig mot campingen för att duscha och äta lite lunch innan det var dags att åka tillbaks till Sydney. När vi kom fram till campingen så hade några Rosella Lorikeeter dykt upp. Våra lärare hade som tur var tagit med lite fågelfrön som vi kunde mata dem med. Jag la upp lite i handen och efter bara någon minut så hade jag en sittandens på handen. Helt fantastiskt!! Ville inte gå därifrån!
Ja hörni. Helgen kunde inte ha blivit mycket bättre. Klappa stingrockor, matat lorikeeter, tittat på vilda kängrus, ätit gott, sovit gott, surfat, surfat och surfat. Helt klart den bästa helgen hittills!!! :D:D:D

Vad har hänt?

Ja vad har hänt den senaste veckan?
Inte så speciellt mycket annat än att det har varit vanliga skoldagar med mycket övningar inför den stora tentan. De som har gjorts utanför skolan, är att man efter de dagar man har slutat tidigt gått ut med några från skolan och ätit lunch och därefter suttit på skolan och gjort läxor, eller alternativt lagt sig på stranden och gjort läxor där istället.
Förr förra veckan en dag när vi slutade tidigt åkte vi några stycken in till Sydney för att bl.a. gå runt och titta lite och sedan ta en promenad över Harbor Bridge till Milsons Point.
Tanken var från början att kanske ta en fika på vid Milsons Point, men efter promenaden så började många bli trötta, så istället tog vi första bästa färja tillbaka till Circular Quay.
Vid Circular Quay delades gruppen i två delar. Den ena åkte med färjan tillbaka till Manly, medan jag och drygt 6 pers till bestämde oss för att åka upp i Sydney Tower, dels för att se den härliga utsikten, men också för att kolla på solnedgången.
Numera när man åker upp i Sydney Tower så kan man göra en s k "Sky walk", vilket innebär att man åker allra högst upp på Sydney Tower och gå utanför byggnaden på en glasbalkong, och så har man 300 meter under fötterna. Jag och min närmaste vän Thomas hade velat göra den turen, men det ville ingen annan i gruppen göra dock. Ju fler det hade varit, ju roligare och mer prisvärt hade det blivit.
Men men, man kan inte alltid få som man vill. Istället åkte vi upp för att titta på den härliga utsikten och den vackra solnedgången. Utan tvekan, värt det också!
Klockan började närma sig åtta på kvällen, och det var dags att bege sig hemåt. Dagen hade varit fantastisk med vackert väder och ca 28°C. Men solen hade satt sina spår, och jag hade blivit solbränd i ansiktet för tredje gången under den här resan. Aj aj aj! Det sved lite grann, och man var otroligt varm pga den solbränna man hade fått.
På vägen till bussen köpte jag mig en stor cola för att kyla ner mig lite, och passade samtidigt på att beställa en sushi meny. Kändes genast mycket bättre, och gott var det!!!
Veckan gick fort och helgen kom.
På lördagen hade jag blivit medbjuden av Sande till Ambas nya pojkväns inflyttningsfest nere i Manly. Finklädd kom jag till partyt, icke medveten om att det var en speciell dresscode :S. Ämnet var: "Wear something you normally never wear on a party". Inte så lyckat kanske, men partyt blev samtidigt heller inte det mest lyckande. På partyt kände alla 'alla', och det kändes som att man sa hej till alla, och helt plötsligt hade man 10 st ryggar mot sig.
Veckan som precis varit har varit ganska fullpackat med plugg, men det har ändå varit några eftermiddagar som har spenderats på stranden med några från skolan. På torsdagen fick vi besök av delfiner utanför klassrummet igen. Denna gång var de mycket närmre, och nu surfade de i vågorna med alla surfare, och gjorde höga hopp. Samma dag senare på kvällen gick vi ner till den tidigare nämnda nattklubben Shore Club för att dansa och festa loss lite.
Helgen som varit har varit väldigt lugn. Viss tid har spenderats till plugg, slappande och lite kvalitetstid med Farfar och Clare :)
Passade också på att försöka ta lite fina bilder på mina favoritfåglar här nere i down under, "Rainbow Lorikeet", och resultatet blev ändå hyfsat lyckat.
Skolans sjunde vecka har nu börjat, och bara två veckor kvar till tentans första del, 'Speaking'.

Nya skolan

Snart har man gjort klart den 6:e veckan på kursen, 4 återstår. Den här veckan har vi haft en s k "Mockweek", vilket innebär att vi har gjort en hel cambridge tenta, fast som övning inför den riktiga för att ha koll på hur man ligger i alla delmoment. Idag, torsdag, fick vi tillbaka våra resultat och i de flesta delmoment var jag hyfsad förvånad över resultatet. Mest åt det positiva hållet förstås :).
Jag klarade alla delmoment med godkända resultat, utom ett. Det enda som jag inte riktigt nådde godkänt resultat i var delmoment "Writing". På en cambridge tenta så ska man ha minimum 60%, på writing hade jag 54%. Men pga de övriga resultaten så vägde de upp så att jag fick ett godkänt resultat. Det slutgiltiga resultatet blev 71%.
Nöjd? Både ja och nej. Det fanns några delmoment som jag Vet att jag kunde gjort bättre ifrån mig. Framför allt Writing och Speaking.
Nog om det.
Varför jag gör ett nytt inlägg är för att berätta lite om den nya skolan.
Skolan ligger somsagt numera precis vid Manly beach. Våran klass har haft tur som har fått ha ett klassrum i riktning mot vattnet, men nästa vecka ska det tyvärr bli ändring på det, för då ska de flytta om klasserna så att de som inte ha fått havsutsikt också ska få chansen att ha det.
Men det klassrummet som vi än så länge har är den på nedersta våningen med den större balkongen utanför, strax ovanför Manly Grill. Helt ok.
Skolan har nästan hela byggnaden. Man går in i en liten dörr till vänster om Manly Grill, och sedan har skolan de tre våningarna ned ifrån och upp. Byggnaden har tidigare tillhört "Navitas Australian College of English", men har nu flyttat in till ett mindre komplex i centrala Manly.
Utsikten från balkongen säger det mesta. Här kan man se allt. Det var härifrån som jag såg valarna och delfinerna. Personligen tycker jag att det är lättare att koncentrera sig under lektionerna när man vet att man har den här utsikten. Vi får se om man klarar att hålla koncentrationen uppe när vi nästa vecka måste byta klassrum med utsikt åt andra hållet.