Surf Camp

Kära familj och vänner!
Förra veckan, på onsdagen, så frågade en vän till mig från min klass om jag ville följa med på Surf Camp som skolan annordnat under helgen. I första sekund var jag lite tveksam, men kände att det kanske var dags att ta chansen nu när det är knappt två veckor kvar i skolan. Så samma dag skrev jag upp mig på listan för att försöka mig på surfing under helgen.
Så fredag kväll bar vi av söderut längst kusten på en 3 timmars bilfärd genom Wollongong och Nowra. Vi bodde på en campingplats som heter 'Bendalong' som ligger ca 5 mil utanför Nowra.
Vi kom fram sent på kvällen runt 11 tiden. När vi kom fram fick vi oss en lätt middag innan det var dags att hoppa i säng för att orka upp till morgondagens första surflektion.
När jag vaknade insåg jag att våran campingplats låg som på en halvö där vi hade vattnet kanske 10 meter till vattnet. Halvön låg också som på en klippa som säkert var runt 10-12 meter hög, så vi hade världens utsikt i princip vart man än tittade. Ganska coolt!
Vi invigde dagen med en härlig frukost, och innan vi skulle iväg på vår första surflektion så skulle vi gå ner till stranden för att mata och klappa stingrockor. Trodde inte mina öron när jag hörde det först!
Men jag hörde tydligen rätt. För de som ville så fick man en liten fisk i handen som man viftade med under ytan och så kom stingrockan rakt emot en. När den väl hade fått fisken kunde man passa på att klappa den.
Sjuuuuukt coolt!!!
Dock fick man vara försiktig. Stickrockans svans, eller spjut, är giftig så blir den uppretad så kan den skicka iväg sitt spjut mot dig. Spjutet sätter sig kvar, och stingrockan simmar iväg. Det var precis en sådan här som den berömda krokodiljägaren Steve Irwin dog utav när han fick ett sådant här spjut rakt genom bröstet. Så man var inte så kaxig när man fick höra det.
Klockan började närma sig 10 och det var dags att packa ihop för att bege sig mot stranden. Stranden vi surfade på hette 'Manyana Beach' och låg ca 10 minuter från campingplatsen med bil.
Det här skulle bli otroligt spännande. Jag hade inga större förhoppningar på att jag skulle komma upp ståendes på brädan.
Men tro det eller ej. Jag grejade det!!! Efter två försök så var jag uppe. Den första dagen så var vågorna runt en till en och en halv meter höga, vilket var perfekt att börja på.
Vi var på stranden i drygt 1 och en halv timme innan det var dags att packa ihop för att åka tillbaks till campingen för att äta lunch. Efter lunchen gick vi ner nedanför campingplatsen för att knalla ut på ett litet rev. Här fick vi bland annat prova på färska ostron. Jag hade tidigare provat ostron på ett julbord och jag kom ihåg att jag inte blev direkt imponerad. Jag var skeptiskt till att smaka igen, men tänkte samtidigt att det kanske är goare när de var färska. Jag vill nog säga att det snarare var tvärt om. Bokstavligt talat så smakar det snorlobba med havsvatten. Uuuuhhh!! :(
Efter lunchen åkte vi tillbaka till samma strand för att i princip fortsätta där vi slutade. Vädret var kanon, ca 34°C klarblå himmel och kanonbra vågor.
Nästa dag var det lite molnigare, men det var ändå runt 28°C varmt. Denna dag var vi på samma beach fast mycket längre norrut, och vågorna här var betydligt större. Idag kunde de bli upp mot två meter höga. Jag bad om att få ha samma bräda som jag hade dagen inna för att jag trivdes med den. Men läraren sa: "No mate, this board is now to easy for you". Så istället fick jag en lite tunnare och mindre bräda. Den var betydligt mer ostabil och lite svårare att få fart på i vågorna, men...
...jag lyckades att komma upp iaf. :)
Kände när man väl kom upp på brädan så var denna lite lättare att svänga med. En utav våra surflärare berättade det för mig senare att han gav mig den brädan just utav den anledningen att han såg att jag hade försökt svänga med brädan under gårdagen.
Denna dag var det betydligt svårare pga att det var högre sjö, men samtidigt mycket roligare när man väl kom upp för att vågorna höll mycket längre. Också denna dag så dök delfiner upp ca 20 meter från oss där vi låg och guppade med våra brädor för att försöka hitta en bra våg. Kundet inte ha blivit bättre !!!! :D
Är jag nöjd med dagens prestation? Absolut!!! Mitt mål med den här helgen var att åtmindståne komma upp en gång på brädan.
Klockan började närma sig ett på eftermiddagen och det var dags att bege sig mot campingen för att duscha och äta lite lunch innan det var dags att åka tillbaks till Sydney. När vi kom fram till campingen så hade några Rosella Lorikeeter dykt upp. Våra lärare hade som tur var tagit med lite fågelfrön som vi kunde mata dem med. Jag la upp lite i handen och efter bara någon minut så hade jag en sittandens på handen. Helt fantastiskt!! Ville inte gå därifrån!
Ja hörni. Helgen kunde inte ha blivit mycket bättre. Klappa stingrockor, matat lorikeeter, tittat på vilda kängrus, ätit gott, sovit gott, surfat, surfat och surfat. Helt klart den bästa helgen hittills!!! :D:D:D

Kommentarer
Postat av: Patrik

Låter inte helt fel! längtar..

2011-11-21 @ 10:21:18
URL: http://steenski.blogg.se/
Postat av: Pappa

Hej Robin!



Min spontana kommentar

1) Gud va roligt, är så förbannat stolt att du vågade hitta din grej.

2) Du skriver fantastiskt bra i din blogg, hur bra som helst.

3) Kul att du hittat bra vänner.



Ha det nu så bra och hoppas du hittar massor av mer nöjen du kan haka på.



Älskar dig



Pappa

2011-11-21 @ 11:26:30
Postat av: faster Lena

Härligt Robin! Vilken kanon resa du gör!

2011-11-21 @ 13:09:54
Postat av: farbror Christer

Det finns en surfare i alla Steenhouwers.

Riktigt fina bilder.

Nu är det bara att ställa in sig på windsurfing i sommar.

2011-11-21 @ 16:30:53
Postat av: Martina

Helt fantastiskt Robin! Kan inget annat än hålla med din pappa i allt... Bloggen gav mig en fantastiskt resa in i en drömvärld där du lyckligtvis får befinna dig och bilderna gör mig varm inombords. Jag är så glad för att du åkte och att du upplevt allt detta och mycket mer!



Många stora kramar

2011-11-21 @ 18:03:48
Postat av: Robban

Tack alla för era fina kommentarer ni skriver på bloggen!!! :D :D :D

Tack snälla!!! :D

2011-11-22 @ 05:54:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0