1 månad

Hi everyone!!

 

Det är nu lite över två veckor sedan jag gjorde ett inlägg på bloggen, så jag tycker det nog är på tiden att jag uppdaterar lite.

Exakt en månad har gått sedan jag landade i Sydney. Det är läskigt vad tiden går när man har det roligt. Hur har då de senaste två veckorna varit?

Det senaste två veckorna har varit ganska packade med framför allt plugg men också lite fritidsaktiviteter vid sidan om.  Man märker att det blir varmare och varmare för varje vecka som kommer.  Tyvärr har vädret varit sådär de första tre veckorna. Normalt har det varit mycket moln med lätta regnskurar och ca 16-17 grader. Men nu den senaste veckan har det nästan varit fint varje dag och med temperaturer upp emot 30 grader.

Förra helgen drog jag och några klasskompisar från Cambridgekurserna iväg till Curl Curl beach som är, från Manly sett, den tredje beachen norrut. Det här var min första riktiga dag på stranden. Det blev tyvärr inget första dop. Det var varmt i luften, ca 25-26 grader, men i havet var det bara 17. Så nej, jag nöjde mig med att ligga och steka lite på stranden, vilket många andra från klassen gjorde också. Varför åkte vi till Curl Curl beach? Denna dag hade dom en liten musikfestival precis vid stranden där massa olika band spelade. Kanonbra stämning med många trevliga människor! En lyckad dag med andra ord.

Veckan som kom hade vi en del plugg att göra., men också denna vecka så började personalen på skolan packa ihop saker i lådor och kartonger för att förbereda flytten. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så ska skolan flytta till en byggnad precis intill Manly beach. Byggnaden har tre våningar med stora glasfönster och med stora glasbalkonger på varje våning. Så under lektionstid så kommer nästan alla klasser att ha havsutsikt. Ett ord, NICE!!! Så det ska bli riktigt intressant att se hur det är på måndag då vi har våra första lektioner på det nya stället.

Vad har hänt under helgen? Pga att skolan håller på att flytta så hade vi inga lektioner under fredagen, så istället så anordnade skolan med tre olika aktiviteter som vi fick välja emellan. Antingen kunde man åka till den Botaniska trädgården, man kunde åka till the Law Courts, eller så kunde man ta den hyfsat långa vandringen från Manly längst vattnet hela vägen till Spit Bridge som är c:a 10 km lång. Jag tog det sista alternativet, vilket jag absolut inte ångrade. Man gick igenom torra områden till nästan regnskogsliknande områden, och när man kommit ungefär halvvägs så kom man upp högt upp på toppen av en hög kulle där man hade utsikt mot Manly, havet och sedan några skyskrapor från Sydney på andra sidan. Denna dag var också den varmaste dagen hittills. Inte ett moln på himlen 30°C och inte en vindpust. Det var en utmaning att vandra i denna hetta, men jag valde att ta på mig min aussie hat denna dag vilket hjälpte mig mycket. Under vandringen fick vi också se en del intressanta djur. Något man väldigt ofta fick se var ödlor som var upp mot en halv meter långa.

Trots att de var så många så var det väldigt svårt att lyckas få ett bra foto på dem. Lyckades i alla fall få ett hyfsat bra. (Se bilden nedan)

Vandringen tog ca 3 timmar och man var ganska mör när man sedan kom fram till Spit Bridge. Sedan tog vi en buss tillbaka till Manly.

Väl framme i Manly hade många lagt förslag på att vi skulle träffas på Shelly Beach som är en liten strand söder om Manly Beach. Jag och mina närmast vänner funderade fram och tillbaka på om vi verkligen skulle gå dit för vi var så trötta. Men efter en lunch på Firebird i centrala Manly så blev vi lite piggare och valde att gå till Shelly Beach i alla fall. Det var helt klart rätt beslut vi tog. Vi hittade ett litet ställe på stranden med små palmträd som vi låg under i skuggan, vilket var otroligt skönt efter att ha varit i solen hela dagen. Och jag passade på att ta mitt första dopp i havet J Yeyy!!

Allting var frid och fröjd när jag plötsligt hörde ett skrik bakom mig. Jag gick fram och frågade vad som hade hänt. Då hade den här lilla spindeln dykt upp på ryggen på en student. Det var en Huntsman, eller rättare sagt en baby Huntsman. Den här var kanske 3 cm i bredd, men dessa kan bli minst dubbelt så stora, men är dock helt ofarliga. Men pga av denna lilla harmlösa krabat hade visat sig så skulle halva gänget lämna stranden. Klockan började dock närma sig halv sex och det började bli kallare så då valde även jag och mina närmaste vänner att börja röra sig hemåt.

Lördagen kom och det var dags för utflykt till Blue Mountains. På vägen dit så passade vi på att besöka en Wildelife Park väster om Sydney där man fick chansen att klappa kängrus, koalabjörnar och se på en massa andra djur så som kommer från många olika delar i Australien. Jag tror nog dagens mest intressanta möten var med just kängururna och koalabjörnarna.  Fick också chansen att se en Dingo hund som jag aldrig har sett förut som är en sorts vildhund som lever i Australien. Helt klart en park jag kan rekommendera!

Efter ca en timme var det dags att röra sig mot bussen igen för vidare färd mot Blue Mountains.

När vi kom fram så kom vi till en utsiktspunkt där man kunde se The Three Sisters som är något historiskt monument för aboriginerna. Men fint var det. Vilken utsikt. Man skulle kunna kalla Blue Mountains för Australiens Grand Canyon. En intressant sak som våran guide tog upp var varför det heter just ”Blue” mountains. Det har tydligen med att göra att en sorts olja som finns på träden. När det är varmt och solen lyser på den olja som finns på vissa trädsorter i Blue Mountains så bildas det ett blått dis över kullarna. Därav namnet. På bilden så kan man tydligt se de blåa diset och även det kända Three Sisters.

När vi hade haft våran lunchpaus och samtidigt fått se den fantastiska utsikten så var det dags att påbörja våran vandring ner mot dalen. En mycket intressant vandring där vi fick mycket historisk information och samtidigt en fantastisk natur runt om sig. Fler bilder från denna vandring kan ni se på min profil på Facebook.

Det har varit ett fantastiskt veckoslut med mycket aktiviteter. Vad som händer idag söndag vet jag inte, men jag kan erkänna att jag har en otrolig träningsverk efter all vandring. Kanske ett dopp i poolen? Det är ju fint väder! :)


 

 


Kommentarer
Postat av: Robban

Bilden på ödlan var lite liten, men man kan se en större bild på den på fejjan.

2011-10-23 @ 07:03:21
Postat av: Martina

Vilken underbart inlägg! Är så glad för att du åkte =)

Önskar jag kan komma och hälsa på någon gång men då blir det utan spindlarna - går det att ordna en spindelfri resa ? ;)

Många stora kramar

2011-10-23 @ 08:24:21
Postat av: Robban

Tack vännen :)

Jag kan säga såhär. Den spindeln du såg på bilden är hittills den enda som har varit större än en centimeter. De andra spindlarna jag har sett är helt ofarliga småspindlar som även finns i Sverige. Än så länge har jag inte sett någon dödlig spindel. Men det man kan komma ihåg är att ingen har dött av ett spindelbett här nere på över 18 år. Det är klart du ska komma ner. Funderar eventuellt att förlänga visumet och vara här ett längre tag för att det är så fantastiskt! :)

2011-10-23 @ 09:13:25
Postat av: Patrik

Ser ut att ha det riktigt nice! Blir jävligt sugen på att åka jag med:) har i princip bestämt mig. Ha det fortsatt grymt och smiska lite aussiebrudar från mig!

/Pata

2011-10-23 @ 09:53:14
URL: http://steenski.blogg.se/
Postat av: Robban

Patrik, det är jävligt nice! Finns inga tveksamheter, det är bara att åka!

2011-10-23 @ 10:16:43
Postat av: ingmar

Kul skrivet!

Bra att du verkar avslappnad och inte tänker på några måsten, ha det skönt i värmen!!

2011-10-23 @ 11:22:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0