En vecka i Aussie

En vecka har redan gått. Tiden går men det är samtidigt mycket som har hänt.
Veckan har varit ganska uppbokad med mycket plugg och lite aktiviteter utanför det.
Skolan är, precis som jag nämnde i mitt förra inlägg, tyvärr inte de mest organiserade jag gått på, men det känns som att för att varje dag som går börjar saker komma till en bättre ordning.
Klassen jag har hamnat i består av ungefär 15 personer, där det finns en Korean, en Brasilian, en från Slovakien, jag från Sverige och resten är från Schweiz.
Sedan finns det ytterligare två cambridgeklasser som läser en lite svårare nivå av cambridge. Också där är det ca 15 personer per klass med majoriteten schweiziska elever. Den enda nackdelen är att de har lite svårt att hålla sig ifrån schweizertyskan, men de är samtidigt mycket trevliga och tar lätt in en i det stora schweiziska gänget :).

Det jag definitivt kan trösta er med där hemma i Sverige är att vädret inte har varit det bästa här heller. Under denna vecka har det varit bra väder i två dagar utav 7 då det har varit kallt och regnit och temperaturen har normalt legat på mellan 15 och 20 grader.
Men när solen väl har varit framme så har man passat på. I torsdags åkte jag och 5 personer till in till Sydney med färjan från Manly för att gå runt och titta lite. En blåsig men samtidigt varm tur med färjan, när plötsligt staden visar sig i sin klassika vy framför en. Så grymt läckert!

Väl inne i stan så gick vi runt och tittade lite på Pitt Street som har en hel del olika gallerior. Senare tog vi monorailen för att kunna få en snabb överblick vad saker och ting ligger i stan, och därefter tog vi en sen lunch innan det var dags att åka tillbaka. I Sydney splittrade vi på gruppen för att vissa enklare kunde ta sig från Sydney till där de bor med bl.a. tåg och bussar istället. Själv tog jag bussen direkt från Sydney ut till Wheeler Hights för att äta lite middag med Farfar och Clare.

På kvällen var det sedan dags för den, enligt skolan, traditionella utgången på torsdagen där alla träffas på en klubb i Manly som heter Short Club för att umgås och dansa lite.

På fredag höll vädret i sig, så efter skolan passade jag och några vänner på att ta en lunch tillsammans vid Manly Wharf, för att sedan gå vidare till Manly beach för att titta på några klasskamrater som skulle ta sin första surflektion. Det är skolan som annordnar dessa surflektioner varje vecka på måndagar, onsdagar och fredagar kostnadsfritt så det är bara att anmäla sig när man väl känner för det. Grymt bra!!!
Själv tänker jag nog avvakta några veckor till. Än så länge är det bara runt 16-17 grader i vattnet, på tok för kallt ;).

Efter att vi varit på stranden i drygt två timmar så skulle mina två vänner möta upp två personer de bor tillsammans med i sin värdfamilj. Efter det tänkte vi ta en trip upp på North Head för att få en fin view in mot stan. Men tiden gick och det var längre än vad vi trodde, så vi följde istället Manly beach, via Shelly beach och sedan en bit upp på North Head. Istället fick vi en fantastisk view ut mot havet och kustremsan där man bl.a. kan se Long Reef. Riktigt fint!
Utsikt från North Head med blick mot bl.a. Long Reef
Klockan började närma sig 5 på eftermiddagen, så ganska snart började vi bege oss ner mot Manly igen för att åka hem till våra familjer för en middag. Nu har jag en s k long holiday framför mig där jag har ledigt Lördag, Söndag och Måndag. På måndag är det den 3:e oktober vilket är en röd dag här nere i Australien, då man också vrider om tiden en timme bakåt till sommartid. Vad som kommer hända nu i helgen får vi se. Jag och några till kommer kanske åka in till Sydney igen för att titta lite i Darling Harbour och kanske gå in och titta på Sydney Aquarium. På söndag kväll kommer några från klassen mötas på någon pub i Manly för att dricka lite öl och titta på rugbymachen där Manly möter ett lag från Nya Zeeland. Smatidigt så är det också den stora Jazzfestivalen i Manly under hela långhelgen. Ska bli riktigt intressant att se hur det är!

Hoppas annars alla mår bra där hemma. Ta hand om er.
Kramar från Aussie

Kommentarer
Postat av: farbror

Du verkar ha det riktigt jobbigt. Temperaturen i vattnet kan väl inte vara något problem jag vet att man kan få tag på sjysta våtdräkter där nere.

Väntar med spänning på fortsättningen.



Cs.

2011-10-01 @ 16:46:51
Postat av: ingmar

Nu är det svart ute klockan 19 på kvällen, snart är det vintertid och då kommer det vara mörkt klockan 17. Njut av livet och dina nya kompisar.



2011-10-03 @ 17:18:53
Postat av: Lena och TomTom

Va härligt du har det, njut och ha det bra. Kramar från Knosterstigen.

2011-10-04 @ 10:56:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0