Skolan

Då var det helg igen. Redan två veckor har gått.
Veckan har varit ganska lugn, men dock med en del plugg.
I torsdags var det den traditionella utgången med skolan igen där många från skolan träffas på en pub nere i Manly för att umgås och dansa lite.
Vet att vissa har frågat mig lite om hur skolan är och hur den ser ut. Därför tänkte jag passa på att göra detta inlägg för att ni ska kunna få en inblick i hur jag jobbar varje dag.
Byggnaden jag pluggar i är en glasbyggnad på 6 våningar mitt i centrala Manly. Skolans kontor inklusive klassrum är beläget på våningen högst upp i byggnaden. På våningen högst upp finns det också en stor balkong som går runt hela byggnaden. Bilden ovan är tagen från våningen högst upp på balkongen precis utanför skolans reception.
På bilden ovan kan ni se utsikten från balkongen riktning mot Manly Beach. På Andra sidan har man utsikt mot hamnen i Manly. Ibland kan vi ha lektioner på våningen högst upp, men avdelningen för cambridgekurserna är belägna på våning 3.
Vårat klassrum som vi håller till allra mest i är på drygt 25 kvadratmeter och är triangelformat med stora fönster riktat mot hamnen i Manly. Klassen som jag går i består av 15 personer. Alla är hittills väldigt trevliga och har ganska blandade åldrar mellan 16 och 30 år. De flesta är i min ålder mellan 20 och 25. Som jag nämnde tidigare så är det väldigt mycket schweiziska studenter. Jag är den enda från Sverige, en ifrån Korea, en från Brasilien, en från Slovakien och resten är från Schweiz.
Det är sammanlagt tre klasser som läser cambridgekursen, där en klass som läser Cambridge FCE (vilket är den jag läser), och de två andra klasserna läser Cambridge CAE. FCE står för "First Certificate in English" och CAE står för "Certificate in Advanced English". Skillnaderna är helt enkelt att man CAE är något svårare och där ett högre resultat krävs av eleven när man skriver cambridge tentan.
Vi som läser FCE verkar i alla fall fått den absolut skönaste läraren av alla kurserna som går samtidigt. De två andra cambridgeklasserna har fått två äldre damer som lärare medan vi har fått en ung kille som ser ut som en riktig surfare (vilket han är) och har den typiska australensiska accenten. Läraren heter Greg, ser ut att typ vara drygt 25 år, men är 39. (Se bilden till höger)
Hur som hellst en grymt skön person. Det är mycket skämt och skratt under lektionerna trots mycket arbete.
Veckorna består utav två långa dagar och en tre korta. Måndagar och Onsdagar går jag från 08.30 till 15.45 och de andra tre går jag mellan 08.30 och 11.45. Trots mycket plugg så finns det tillräckligt med tid att kunna umgås med klasskompisar efter skolan och under helgerna. Däremot så fick vi reda på förra veckan att skolan ska flytta nu någon gång i oktober. Alla i våran klass blev lite oroliga om det skulle bli ett sämre läge än vad vi har, men istället så ska skolan flytta ner till ett litet komplex precis vid stranden med panoramafönster mot havet.
Ska bli mycket intressant!

Kommentarer
Postat av: far och mor

känns som en härlig tillvaro, skönt och se

2011-10-10 @ 19:19:08
Postat av: farbror

Verkar ju vara helt kanon .

2011-10-11 @ 08:25:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0