Ett nytt år!!

Hej igen allesammans!!
Då är det nytt år!!! Ett nytt år med nya möjligheter och 2011 är numera historia.
Det nya året har också öppnat upp med mycket fint väder. Så som det normalt ska vara i Australien ;)
Så här i efterhand så är jag väldigt glad att jag förlängde mitt visum. Normalt skulle jag ha åkt hem den 22:a december och med tanke på att december 2011 har varit Sydneys absolut kallaste och blötaste månad på över 50 år så är jag väldigt glad att jag förlängde det. Är också så otroligt glad över att min kusin Patrik har kommit ner hit till Australien :)
Det nya året började ganska soft med mycket fint väder och varmt. Ca 28 grader och blå himmel. Så de två första dagarna började såklar på stranden. Den 3:e Januari (tisdag) var första dagen för Patrik i plugget. Fick det intrycket att han tycket det var väldigt bra, och otroligt nog så fick han exakt samma lärare som mig :D
Jag sa det till Patrik: "Då kommer du få en rolig termin, det kan jag lova"

På onsdag bjöd farfar med oss båda till hans biljardklubb nere i Brookvale. Jag och Patrik spelade två matcher mot varandra, där Patrik utklassade mig på första :S
Men det tog jag dock igen i den andra matchen ;) Men kul var det! Som ni kan se på bilderna så har inte biljardborden några hål. I ett tidigare inlägg berättade jag vad det är för regler i spelet. Enkelt sagt så är det tre bollar. En Skjuter på den vita och en skjuter på den vita. Men sedan gäller det att träffa båda bollarna i en stöt.
Spelet är roligare än vad det låter, och det är extremt bra att börja spela det här då man mer koncentrerar sig på att få kloten att studsa, rulla eller skruva sig i rätt riktning, istället för att bara koncentrera sig på att få i kloten i olika hål. Det vi också har lärt oss är att det vi kallar biljard i Sverige heter egentligen "Snooker".

Veckan fortsatte med fint väder. Riktigt härligt!! Mycket tid har spenderats på stranden och vid poolen. Dock så finns det en baksida med att det blir så här varmt skönt. Det första är solbränna! Häromdagen så råkade Patrik somna på stranden legandes på magen. Han hade tröja på sig vilket var bra, dock så hade han glömt att han hade shorts och ingen insmörjning på låren, så han hade lår som var lika röd som en Ferrari.
Det andra är att de små, men också farliga insekterna djuren börjar visa sig.
Som den HÄR!!! Den här spindeln hittade jag precis utanför dörren till poolen. Det är en s k Redback spider som är en utav Australiens farligaste spindlar. Blir du biten av denna måste du besöka sjukhus, annars är risken att du dör inom några timmar. Vilken tur att de har botemedel till alla farliga spindlar här nere, men lite respekt har man. Stor är den inte heller. Den här var inte större än en centimeter.
Den här hittade jag precis utanför dörren till köket. Otroligt att tänka att dessa små kan orsaka en sån stor skada för oss människor. Men otroligt nog. Nu när man har varit här nere i över tre månader så han man faktiskt vant sig vid dessa äckliga små (och stora) djur. Jag ska erkänna att jag har haft en otrolig spindel fobi. Ifall det är en spindel i huset så har jag inte kunnat sova på nätterna. För någon vecka sedan hade vi en Huntsman som säker var över en decimeter stor i huset. Vi försökte få ut den, men den smet iväg. Trots detta sov jag hur gott som hellst den natten.

Fredagen kom! Jag och Patrik blev hembjudna hem till Sande innan vi alla åkte vidare ner till Manly för att besöka Shore Club. Senare på kvällen mötte vi upp några utav Patriks klasspolare och gick vidare till en annan club nere i Manly för att dansa och festa lite.
På lördagen började den s k Sydney Festivalen, men dagen började med så otroligt fint väder, så Patrik och jag åkte ner till Collaroy Beach för att sola, bada och surfa lite under förmiddagen. Senare vid tre tiden åkte vi in till stan för att besöka festivalen, där vi också skulle möte upp Patriks klasspolare.
Vi började med en sen lunch när vi sedan gick vidare till Hyde Park där festligheterna höll hus. Det var fullt med folk och själv blev jag shockad över att det var så otroligt stort. Det är lite att jämföra med Sveriges Hultsfred festival, fast t.o.m. ännu större.
Om ni inte har besökt Hyde Park i Sydney förrut så kan jag varmt rekommendera det. Sån otroligt trevlig park. Ett litet mini Central Park med stora träd och skyskrapor runt omkring.
Vädret och stämningen var så otroligt härlig. Härlig bakgrundsmusik samtidigt som man låg på gräsmattan mitt i parken och såg solen gå ner bakom de höga byggnaderna.

Helgen har varit mycket givande och trevlig. Vad är planerna längre fram? Ja, vi får se. Nästa helg försökte Patrik få plats på det Surfcamp som jag gjorde, men det var fullt redan två veckor innan. Jag ska kolla upp med den surfcampskolan som jag var på om det finns extra platser för både Patrik och mig, så det återstår att se om det blir av eller inte.
Annat är att jag ska försöka mig på vindsurfing, förmodligen denna vecka eller i början på nästa. Eventuellt blir det en endagsresa till Jarvis Bay och en endagsresa till Canberra.
Vi får se vad det blir! Det får ni veta i nästa inlägg! ;)


Kommentarer
Postat av: Robban

Hej!



Härligt att du har det så bra, passa på att njuta.

Hoppas Ni får det bra med surfingen och se till att du blir härligt brun



Kram/ Pappa

2012-01-10 @ 20:23:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0